Marathonschema hartslag

Je gaat de halve of hele marathon lopen en je wilt goed voorbereid aan de start staan. Zo dat je de marathon uit kan lopen met wellicht ook een mooie tijd. Maar hoe bereid je je nou het beste voor op die halve of hele marathon. Moet je all the way gaan en elk weekend veel kilometers maken. Zo dat je je lichaam voorbereid op die ellenlange afstand. This is Running vindt van niet en doet het op een iets andere manier. Zij trainen met een marathonschema hartslag waarbij er juist korte duurlopen worden gedaan. Hoe dit er precies uitziet leggen we je haarfijn uit.

Gerichte kilometers maken: daar gelooft This is Running in! En dat op je persoonlijke marathonhartslag. Oftewel trainen op die hartslag waarbij je optimaal op je suikers en vetten loopt. En waarbij je altijd onder de gevarenzone blijft. Die vervelende man met de hamer. Die je bij het 30 km punt staat op te wachten. Dat is wat er met het marathonschema hartslag wordt vermeden. Je leert je lichaam op die hartslag te lopen waarbij je geen man met de hamer tegenkomt. Je loopt dan ook merendeel op je vetten. Zeker in het begin van de wedstrijd. Want je suikers heb je maar voor een beperkte tijd. Doordat we op hartslag trainen weten we wat we (nog) kunnen. Wij zien onze hartslag dan ook als ons kompas.

Het marathonschema hartslag heeft een perfecte balans tussen trainen en rust. Je traint vier keer in de week. Dat doe je met vier relatief korte trainingen. De afstanden van de trainingen zijn nooit langer dan 14 km. Korte afstanden dus. Maar wel heel gericht en veel variatie. Want je traint op diverse intensiteiten en hartslagzones. Dit zorgt ervoor dat je lichaam elke keer weer nieuwe prikkels krijgt. En van nieuwe prikkels wordt het lichaam getrainder. Zo dat je uiteindelijk klaar bent voor die magische afstand van de marathon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *